آمبولی ریوی و ترومبو آمبولی وریدی

آمبولی ریوی و ترومبو آمبولی وریدی

یکی از مشکلاتی که می تواند بعد از شکستگی های لگن ، ران ایجاد شود ، آمبولی ریوی و ترومبو آمبولی وریدی است.

اگرچه این عارضه می تواند در هر شکستگی اندام تحتانی یا لگن رخ دهد ، اما در افراد مسن یا افرادی که مدت طولانی در رختخواب استراحت می کنند و بی حرکت می مانند ، بیشتر مشاهده می شود.

آمبولی ریوی و ترومبو آمبولی وریدی
آمبولی ریوی و ترومبو آمبولی وریدی

علت ترومبوز وریدی لخته شدن آن در سیاهرگهای عمیق است. ترومبوز به معنی لخته شدن خون است. شایعترین محل لخته شدن خون پس از شکستگی ، رگهای عمیق پا است.

البته ، بعد از لخته شدن خون در رگهای پا ، لخته ها می توانند در رگهای ران و لگن ایجاد شوند ، یا لخته از همه شروع می شود نه در رگهای پا بلکه در رگهای ران یا ران. لگن.

در بیماری که پس از آسیب دیدگی آسیب دیده است ، می توان با چندین مکانیسم از جمله لخته وریدی ایجاد کرد. بافت ها در اثر شکستگی و ضربات شدید به بدن آسیب می بینند و این آسیب بافتی باعث می شود مواد شیمیایی خاصی از بافت های آسیب دیده وارد جریان خون شود.

این مواد مکانیسم لخته شدن خون را فعال کرده و باعث ایجاد لخته در داخل رگها می شوند. شکستگی شدید و آسیب اندام می تواند به سلولهای داخل رگهای اندام آسیب برساند.

بدن انسان برای پارگی و خونریزی برنامه ریزی شده است در هر جایی که رگها آسیب ببیند و برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و از دست دادن خون ، بدن در محل رگ پاره شده لخته ایجاد می کند تا آن را ببندد.

آسیب دیدن سلول های لایه درونی ورید ها هم برای بدن معنای مشابهی با پاره شدن ورید دارد. در این موارد هم بدن شروع به تشکیل لخته کرده و رگ را مسدود میکند.

• بدنبال شکستگی و ضربات اندام ها به دلایل مختلفی ممکن است سرعت جریان خون وریدی در اندام ها کاهش یابد.

فشار به وریدها به دلیل خونریزی یا تورم در اطراف آنها یا فشار استخوان در حال حرکت به داخل ورید ، می تواند جریان خون در ورید را کند کند.

استراحت طولانی مدت بیمار باعث انقباضات مکرر عضلات پا می شود ، که به طور منظم خون را در طول روز در پا گردش می دهد و آن را به قلب پمپ می کند ، ناپدید می شود و خون در پا باقی می ماند.

این احتباس خون و کند شدن جریان خون در رگهای پا می تواند سیستم لخته شدن خون را فعال کند.

در سنین بالا و در برخی بیماری ها ، تغییرات خاصی در مواد موجود در خون رخ می دهد که باعث افزایش لخته شدن خون می شود.

هر یک از این عوامل یا ترکیبی از آنها می تواند باعث لخته شدن خون در رگهای عمیق پا پس از شکستگی بیمار یا جراحی در لگن یا اندام تحتانی شود. به این لخته خون در عروق عمیق پا ، ترومبوز ورید عمقی گفته می شود.

در افراد مسن ، افراد دارای اضافه وزن و کسانی که نارسایی قلبی دارند ، احتمال لخته شدن خون در پاها یا رانها بیشتر است. سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی یا سابقه قبلی لخته شدن خون در پا ، احتمال عود را افزایش می دهد

 

سکته مغزی چیست؟
بعد از لخته شدن خون در پا ، ران یا لگن ، این لخته می تواند از طریق جریان خون به ریه ها منتقل شود و باعث ایجاد بیماری به نام آمبولی ریوی شود.

آمبول به معنی چیزی است که وارد جریان خون شده و از طریق جریان خون حرکت می کند و ترومبوآمبولی به معنی آمبولی از لخته خون است.

بنابراین وقتی لخته خون درون رگ خونی ایجاد می شود ، حرکت آن و انتقال آن به مکان دیگر ، ترومبوآمبولی نامیده می شود. اگر این لخته وریدی به ریه ها برود ، به آن ترومبوآمبولی ریوی یا به اختصار آمبولی ریه گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *