تازه های سرطان ریه سلول های غیر کوچکی

تازه های سرطان ریه سلول های غیر کوچکی

تازه های سرطان ریه سلول های غیر کوچکی: این نوع سرطان 85٪ سرطان ها را تشکیل می دهد. آنها به سه دسته تقسیم می شوند: کارسینوم سلول سنگفرشی ، آدنوکارسینوما و کارسینوم سلول بزرگ. این گروه باید کاملاً مرحله ای شوند. مرحله بندی براساس سیستم TNM انجام می شود. این دومین علت اصلی سرطان در مردان پس از پروستات و در زنان پس از پستان است. این مهمترین علت مرگ و میر ناشی از بیماریهای مرتبط با استعمال دخانیات است. این مهمترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. در سالهای اخیر شیوع آدنوکارسینوما افزایش یافته و میزان بروز سرطان سلول سنگفرشی کاهش یافته است.

تازه های سرطان ریه سلول های غیر کوچکی
تازه های سرطان ریه سلول های غیر کوچکی

متأسفانه ، بیشتر سرطان های ریه در مرحله پیشرفته تشخیص داده می شوند و پیش آگهی ضعیفی دارند. علاوه بر این ، بسیاری از بیماران سیگاری هستند و بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات دارند و بنابراین قابل جراحی نیستند.

حدود 10٪ بیماران بطور تصادفی کشف می شوند. در ایالات متحده ، 90٪ سرطان های ریه ناشی از سیگار کشیدن است. سایر دلایل قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا.

مهمترین علت شغلی سرطان ریه آزبست است. رادون دلیل دیگری است و در 10٪ سرطان ها دیده می شود. عفونت یک تا دو درصد از علل سرطان ریه را تشکیل می دهد. COPD و فیبروز ریوی با سرطان ریه در ارتباط هستند. سیگارهای فیلترشده فقط سرطان را از کارسینوم سلول سنگفرشی به آدنوکارسینوم تغییر می دهند.

متداول ترین جهش ها در گروه سرطان های Ras است. سه گروه H ، K و N RAS هستند. این جهش ها فقط در 30٪ آدنوکارسینوماها و دود وجود دارد.

جهش K-RAS یک عامل مشخص در پیش آگهی سرطان ریه است. جهش های دیگر در انکوژن های C-MYC ، C-RAF ، R و P53 دیده می شود. مطالعات همچنین نشان داده است كه جهش در آنكوژنها ممكن است در زمان سیگار كشیدن بیمار اتفاق افتاده باشد. اما با گذشت زمان ، این جهش ها از اهمیت کمتری برخوردار می شوند و جهش های جدیدتر ناشی از کنترل توسط پروتئینی به نام APOAC ایجاد می شوند.

تقسیم بندی سرطان ها:

سرطان ها به دو دسته تقسیم می شوند. سرطان های سلول های کوچک و سرطان های غیر سلول های کوچک که دومی 85 درصد از سرطان های ریه را تشکیل می دهد.

  • ادنوکارسینو: شایع ترین سرطان در سرطان های غیر سلول های کوچک می باشد و کلا 35 تا 40 درصد از سرطان ها را تشکیل می دهد. بیشتر از همه در افراد غیر سیگاری دیده می شود و در محیط ریه بیشتر کشف می شود. همچنین به این سرطان، سرطان اسکار هم می گویند چرا که در مناطقی که قبلا اسکار داشته استمثل مناطق زخمی – مناطق التهاب دار و اسکار دار تشکیل می شود.( در بعضی موارد). نوع خاصی از این سرطان به نام برونکو آلوئلار شناخته می شود که از سلول های نوع دوی پنومسیتی نشات می گیرد و در طول دیواره های جدا کننده آلوئل ها تشکیل می شود. این نوع سرطان مشخصا با خلط آبکی زیاد شناخته می شود.
  • سرطان اسکوآموس: یا SCC : 25 تا 30 درصد از کل سرطان های ریه را تشکیل می دهد و در قسمت مرکزی ریه دیده می شود. به طور کلاسیک یک ضایعه حفره دار است. و همراه با بالا رفتن کلسیم است.
  • لارج سل کارسینوما یا سرطان سلول های بزرگ: 10 تا 15 درصد از سرطان های ریه را تشکیل داده و به صورت یک توده محیطی بزرگ دیده می شود.

تقریبا در 90 درصد سرطان های ریه سیگار نقش دارد. سرطان سلول های غیر کوچک ممکن است در کسانی که سیگار نکشیدند هم اتفاق بیافتد و شیوع آن بین 9 درصد تا 19 درصد در دهه اخیر متفاوت بوده است.تماس با ارسنیک اشعه ایکس و فاکتورهای ژنیتیکی از علل دیگر این سرطان ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *