درمان با مولکول هامهار کننده ها ALK , EGFR AND PDL-1

درمان با مولکول هامهار کننده ها ALK , EGFR AND PDL-1

شیمی درمانی:

فقط 30٪ تا 35٪ بیماران مبتلا به سرطان سلول غیر کوچک در مرحله درمان به غیر از  درمان با مولکول هامهار کننده ها ALK , EGFR AND PDL-1  هستند. علاوه بر این ، 50٪ بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند ، در برخی موارد عود سرطان می کنند. بنابراین ، تقریباً 80 درصد بیماران در برخی از مراحل بیماری باید از شیمی درمانی استفاده کنند. در حال حاضر ، شیمی درمانی تنها نقش در مراقبت تسکینی این سرطان ها نیست. برخی مطالعات نشان می دهد که از شیمی درمانی 2A – 2 – 3A بعد از عمل سود کمی حاصل می شود و بقا تقریباً 5 تا 10٪ افزایش می یابد ، اما مورد توجه نیست.

درمان با مولکول هامهار کننده ها ALK , EGFR AND PDL-1
درمان با مولکول هامهار کننده ها ALK , EGFR AND PDL-1

برخی مطالعات کوچک نشان می دهد که شیمی درمانی نئوآجوانت ، به عنوان مثال شیمی درمانی قبل از عمل ، امید به زندگی بیماران در مرحله 3A را بهبود می بخشد.

شیمی درمانی می تواند بخشی از مراقبت تسکینی در مراحل 3 و 4 باشد. کسانی که واجد شرایط شیمی درمانی پیشرفته هستند ، افرادی هستند که نمرات عملی خوبی دارند.

نمره صفر یک فرد عادی ، برابر با 90 تا 100 درصد نمره کارونوفسکی است.
ZUROD یک بیماری بدون کاهش فعالیت های روزمره است. معادل 70 تا 80 درصد نمره کورفسکی.
نمره 2 کمتر از 50 درصد از مواقعی است که می توانیم روی صندلی یا تخت راه برویم. این نمره معادل 50 تا 60 درصد از امتیاز کارنوفسکی است.
نمره 3 ، اگر بیمار بیش از 50٪ ساعت روی صندلی یا تخت باشد ، می تواند راه برود ، که معادل 30 تا 40٪ نمره کارونوفسکی است
امتیاز 4 ، بیمار نمی تواند از رختخواب بلند شود و برابر است با 10-20٪ نمره کارنوسکی.
شانزده مطالعه بزرگ نشان داده است که شیمی درمانی زندگی بیماران را بهبود می بخشد. کسانی که شیمی درمانی می کنند در سال اول 29 درصد و کسانی که آن را انجام نمی دهند 20 درصد زنده هستند. شیمی درمانی کیفیت زندگی را کاهش نمی دهد.

سرطان های غیر کوچک سلول به طور متوسط ​​به شیمی درمانی پاسخ می دهند و یک عامل شیمی درمانی تقریباً 15٪ پاسخ می دهد. عوامل جدیدتر مانند gemcitabine ، pemetrest ، docetaxel و vinorelbine 20 تا 25 درصد بهتر کار می کنند. یک مطالعه بزرگ نشان داد که افراد بالای 75 سال که در مرحله 3 بودند ، می توانند پرتودرمانی منفرد یا پرتودرمانی متوالی و شیمی درمانی ارائه دهند. در افراد بالای 65 سال ، شیمی درمانی Adjont برای جوانان خوب عمل می کند. افراد بالای 80 سال نباید شیمی درمانی شوند زیرا عوارض جانبی بیشتری دارد.

بافت شناسی این سرطان ها تاثیری در پاسخ به شیمی درمانی ندارد. با این حال ، یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کارسینوم سلول غیر سنگفرشی و سیس پلاتین / پترکساید در مقابل سیس پلاتین / سیتابین برای آدنوکارسینوما میانگین سنی 12.6 ماه ، برای مورد دوم 10.9 ماه و برای کارسینوم سلول بزرگ به ترتیب 10.4 ماه داشتند 6.7 ماه بود.

 

درمان شیمی درمانی ثانویه بیمارانی که به شیمی درمانی خط اول پاسخ خوبی می دهند ، امتیازات عملکرد خوبی دارند و مدت زیادی بین شیمی درمانی و بازگشت سرطان وجود دارد. آنها می توانند شیمی درمانی ثانویه دریافت کنند.

در حال حاضر ، استاندارد درمان در بیماران مبتلا به عملکرد وب که کمی وزن کم کرده و در مرحله 3A هستند اما جراحی نیستند ، ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است. در صورت تحمل بیمار بهتر است هر دو را در یک زمان انجام دهید. زیرا اگر به طور همزمان داده شود ، در 21 درصد بیماران 17 ماه زنده می مانند ، اما اگر به طور همزمان داده نشوند ، در 12 درصد بیماران 14 ماه زنده می مانند.

اگر بعد از شیمی درمانی و رادیوتراپی شیمی درمانی انجام شود ، میانگین سنی 5 سال در 26٪ بیماران 26 ماه خواهد بود.

در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در این نوع سرطان صورت گرفته است. همه این سرطان ها باید از نظر جهش های EGFR-KRAS-ALK-ROS1-PDL1 آزمایش شوند. در مورد EGFR ، آزمایش EGFR-TKR باید در نظر گرفته شود ، مانند از بین رفتن اگزون 19 یا جهش آن (L858R). T790M و سایت Axon 20 با کاهش پاسخ های دارویی همراه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *