چگونه ریه‌‌ها می‌توانند سالم بمانند؟

چگونه ریه‌‌ها می‌توانند سالم بمانند؟

میخواهیم بدانیم چگونه ریه‌‌ها می‌توانند سالم بمانند؟ کیسه های هوا حتی وقتی نفس می کشید مانند بادکنک متورم می شوند. در حقیقت ، کیسه های هوا برای کمک به انبساط و نچسبیدن ، ترکیباتی به نام سورفاکتانت تولید می کنند. مواد سورفاکتانت همچنین دارای ساختارهای پروتئینی و چربی هستند که در حفظ سلامت ریه ها مثر هستند.

چگونه ریه‌‌ها می‌توانند سالم بمانند؟
چگونه ریه‌‌ها می‌توانند سالم بمانند؟

ریه ها را می توان از آلودگی پاک کرد. آنها برای به دام انداختن میکروب ها و ذرات خارجی مخاط ایجاد می کنند. ترشح مخاط توسط زائده های مو و مژه های کوچک که مجاری تنفسی را می پوشاند. به طور معمول ، این مخاط از طریق بلع و دستگاه گوارش از بدن خارج می شود. در بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند ، ریه ها می توانند مخاط زیادی ترشح کنند.

کیسه های هوا همچنین حاوی سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها هستند. این سلول ها میکروب ها و محرک های سیستم ایمنی بدن را قبل از اینکه در ریه ها آلوده شوند ، از بین می برند.

اختلالات و بیماری های ریه

یک اختلال تنفسی می تواند موقتی یا مزمن (طولانی مدت) باشد. برخی از انواع اختلالات ریوی می توانند علائم بیماری ریه را ایجاد کنند. برخی از بیماری های شایع ریه عبارتند از:

آسم

آسم شایع ترین بیماری مزمن ریوی است. آسم آلرژیک معمولاً از کودکی شروع می شود. حملات آسم زمانی اتفاق می افتد که مجاری تنفسی باریک شده و جریان هوا کند شود. در بیماران آسم ، ریه ها نیز ملتهب و متورم می شوند. حملات آسم می تواند در اثر واکنش آلرژیک ، آلودگی هوا ، ورزش شدید ، سایر بیماری های تنفسی و هوای سرد ایجاد شود.

پنومونی

ذات الریه عفونت ریه است که در اعماق برونشیل و آلوئول ایجاد می شود. در این بیماری ، ریه ها به دلیل تولید بیش از حد مخاط عفونی ملتهب می شوند و تنفس را دشوار می کنند. ذات الریه ممکن است در هر کسی اتفاق بیفتد. کودکان خردسال ، سالخوردگان ، سیگاری ها و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *